Fit.jpg

Uitkomst onderzoek: Geen goede scholing voor zorgleerlingen

16 aug 2016

“Leraren merken dat de problemen blijven bestaan”. Zegt onderzoeker Liesbeth van der Woud.

91 procent van de docenten in het voortgezet onderwijs zegt te weinig tijd te hebben om leerlingen die extra hulp nodig hebben, goed te kunnen helpen. Het gaat bijvoorbeeld om leerlingen met autisme, adhd of een lichamelijke handicap. Vorig jaar was dit nog 47 procent.

78 procent kan minder tijd besteden aan de rest van de klas, omdat de energie naar de extra zorg gaat. Vorig jaar was dit nog 42 procent. Die percentages zijn hoger dan vorig jaar.

Leraren in mineur

Het vertrouwen in passend onderwijs is dramatisch verlaagd. Het gros van de docenten vindt dat er onvoldoende expertise in de school is om scholieren, die extra ondersteuning nodig hebben, goed te helpen. Daarnaast is er ook te weinig geld voor extra ondersteuning.

Geen vertrouwen

Meer dan de helft van de docenten in het voortgezet onderwijs heeft er geen vertrouwen meer in dat zorgleerlingen beter af zijn in een gewone klas. Op de basisscholen is dat 43 procent.

“Dit is een onmogelijke opdracht voor scholen”. Zegt Tjitske Siderius van de SP.

Leraren merken dat de problemen blijven bestaan, omdat de werkdruk te hoog wordt. Veel nieuwe dingen worden van docenten verwacht en dit zorgt voor een opstapeling van werk. De VO- Raad pleit voor minder lesuren.

Tekortschieten

Volgens de PO- Raad is er tijd en geld nodig om de zorg voor leerlingen terug te krijgen. Het bieden van passend onderwijs is een complex proces. De leerklachten op de basisscholen geven aan dat de extra hulp aan de zorgleerlingen ten koste gaat van de rest van de klas. Daarnaast kunnen de leerkrachten de zorgleerlingen niet goed helpen.

Onmogelijke opdracht

In de Tweede Kamer reageren de partijen verschillend. De SP ziet het onderzoek als bevestiging dat passend onderwijs een verkeerd idee is. ,,Dit is een onmogelijke opdracht voor scholen'', zegt Kamerlid Siderius. ,,De klassen zijn te groot. We moeten leerlingen niet per se van speciale naar reguliere scholen willen duwen.''

Een Kamermeerderheid vindt dat het systeem tijd nodig heeft. ,,We weten dat het nog niet perfect loopt'', zegt VVD'er Straus. ,,We kunnen nog veel winnen door leraren beter te ondersteunen.''

 

(Bron: AD nieuws)

       
26 feb 2019Jos van Els: van docent tot mentorJos van Els: van docent tot mentor
25 feb 2019Samantha Braat: afstandsdocent bij IVIO@SchoolSamantha Braat: afstandsdocent bij IVIO@School
8 nov 2018In gesprek met oud-leerling Marjolein de WitIn gesprek met oud-leerling Marjolein de Wit
6 nov 2018Al voorbereid op het staatsexamen?Al voorbereid op het staatsexamen?
6 nov 2018“IVIO Onderwijs heeft ook IVIO-Boeken”“IVIO Onderwijs heeft ook IVIO-Boeken”
2 jul 201810 jaar samenwerking met het Aurum College10 jaar samenwerking met het Aurum College

Aanmelden voor de nieuwsbrief
Klik hier voor ons privacybeleid

 

Aanmelden
Maatwerk voor Scholen

Meer over maatwerk

Voortgezet onderwijs via IVIO@School

Meer over voortgezet onderwijs

Bijzondere samenwerkingen

Meer over deze projecten

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Verder zonder cookies