Merlijn en Fillemon

Merlijn was samen met Filemon Wesselink

9 mrt 2018

In Het is hier autistisch, een programma van BNN op NPO3, houdt Filemon Wesselink interviews met mensen die autisme hebben, en volgt hen in hun dagelijkse leven. Zo kwam hij bij onze leerling Merlijn.

Merlijn heeft autisme en wisselt al periodes op zowel reguliere- en speciale scholen af met periodes dat hij thuis is. Samen met zijn moeder doen ze hun best om Merlijn zo goed mogelijk te laten ontwikkelen. Merlijn heeft veel talenten. Hij is grappig, creatief en slim. Hij is gek op knutselen, gamen, filmen en video-editing. Het professionele videomontage programma Adobe Première gebruikt hij probleemloos, zonder ooit een blik in de gebruikershandleiding geworpen te hebben. Eén talent heeft Merlijn echter niet, en dat is om het lang vol te houden op school. Niet dat hij dat niet wil, integendeel. Maar het blijkt onmogelijk een school te vinden die het maatwerk kan leveren waarmee Merlijn tot zijn recht kan komen.

Afstandsonderwijs
“Op dit moment volg ik vakken via IVIO, dat is individueel thuisonderwijs op afstand”, vertelt Merlijn. “Daarnaast coacht iemand mij bij mijn activiteiten rond het filmen. Editen, regisseren en acteren doe ik het liefst, hoewel ik ook mijn havodiploma wil halen.” Hij zit aan de keukentafel met op schoot hond Sam, die zich lekker in zijn nek laat kroelen. Zijn moeder Saskia knikt bevestigend: “We hebben eindelijk weer de situatie dat Merlijn de dingen kan doen die hij interessant vindt, op een manier die bij hem past. Hij krijgt al elf jaar begeleiding van Mathilde. Als je hem benadert op een manier die hem aanspreekt, kan hij heel veel. Dat lukt nu fantastisch. Het doel is om als hij straks volwassen is, hij al zijn talenten volledig kan benutten. Het zou mij niets verbazen als hij uiteindelijk documentairemaker wordt of wildlife films gaat maken.”

Ze zijn blij met de combinatie van afstandsonderwijs en begeleiding van het filmen en editen waar Merlijn nu mee begonnen is. Het ging overigens niet zonder slag of stoot om dit voor elkaar te krijgen. Aanvankelijk werd er geprobeerd Merlijn een leerplichtontheffing te geven. Daar was Saskia fel op tegen, want dan zou er geen budget zijn voor een IVIO-pakket. Merlijn heeft veel in zijn mars, dus moet hij zich kunnen blijven ontwikkelen. Onder de paraplu van de organisatie Heliomare kreeg hij een toelatingsverklaring, waarmee hij het afstandsonderwijs kan inkopen.

Pgb aanvragen
De volgende hobbel was het aanvragen van een pgb. Saskia: “Ik had een familiegroepsplan geschreven, met daarin de benodigde uren voor mijzelf, de gespecialiseerde begeleider en vier uurtjes voor begeleiding. Je wilt niet weten wat we te horen kregen van consulenten die dan langskomen. Onze gemeente zou niet aan pgb’s doen, ze konden niets met een familiegroepsplan, ik was een slechte moeder, waarom zorgde ik niet dat mijn zoon zelfstandig werd, de buurvrouw wilde ook wel voor de zorg voor haar kind betaald worden. Ik liep keihard aan tegen het gebrek aan kennis van zowel de aandoening en de gevolgen van autisme als de wettelijke beleidsregels. Nadat ik mijn hele netwerk in stelling heb gebracht, kwam er een nieuwe consulente langs die een beschikking heeft gegeven voor twee maanden. Twee maanden! En dan ook nog moeilijk doen over de tarieven van Mathilde, een specialist die voor ons van onschatbare waarde is."

Knelpunten
Voor Saskia is duidelijk dat het mis gaat omdat onderwijs en zorgpakketten op verschillende manier worden gefinancierd. “Over ontschotting wordt al wel gesproken. Dat is hard nodig, zodat er maatwerk kan worden geleverd. Nu is zorg inzetten voor onderwijs nog een discussiepunt, dat zou het niet moeten zijn. Merlijn komt niet tot leren als hij niet op maat wordt begeleid. Door iemand die hem door en door kent en hem weet te bereiken. Anders heeft het geen zin, komt hij tot niets. Zo werkt dat bij mensen met autisme. Dat weet iedereen die iets met autisme te maken heeft.” Zij mist deze kennis bij degene die het pgb moet toekennen. Een ander belangrijk obstakel ziet Saskia in de twee petten van een consulent. “Ze zijn indicatiestellers, maar moeten ook de budgetten in de gaten houden. Daardoor komen ze al binnen met de hakken in het zand, in plaats van met een open blik te kijken naar wat hier nodig is.”

Gevraagd naar haar wens voor het nieuwe kabinet is Saskia duidelijk: “Mijn allergrootste wens is dat er voor kinderen die het niet redden in de structuur van het onderwijs, voor eens en voor altijd maatwerk geregeld kan worden. We weten dat sommige kinderen alleen op andere manieren kunnen leren en toch blijven we rigide vasthouden aan starre regeltjes. Sorry hoor ,maar soms denk ik, ‘Wie is hier nou autistisch’?”

 

Benieuwd naar de aflevering waarin Merlijn voorkwam? Hier hebben wij een interessant fragmentje van de aflevering.

 

(Bron: NPO3 en EigenWijs)

       
26 feb 2019Jos van Els: van docent tot mentorJos van Els: van docent tot mentor
25 feb 2019Samantha Braat: afstandsdocent bij IVIO@SchoolSamantha Braat: afstandsdocent bij IVIO@School
8 nov 2018In gesprek met oud-leerling Marjolein de WitIn gesprek met oud-leerling Marjolein de Wit
6 nov 2018Al voorbereid op het staatsexamen?Al voorbereid op het staatsexamen?
6 nov 2018“IVIO Onderwijs heeft ook IVIO-Boeken”“IVIO Onderwijs heeft ook IVIO-Boeken”
2 jul 201810 jaar samenwerking met het Aurum College10 jaar samenwerking met het Aurum College

Aanmelden voor de nieuwsbrief
Klik hier voor ons privacybeleid

 

Aanmelden
Maatwerk voor Scholen

Meer over maatwerk

Voortgezet onderwijs via IVIO@School

Meer over voortgezet onderwijs

Bijzondere samenwerkingen

Meer over deze projecten

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Verder zonder cookies