vastgelopen kind

Het vastgelopen kind: wie is schuldig?

1 jun 2017

Ouders krijgen vaak de schuld, omdat hun manier van opvoeden niet goed is. Maar wat men niet weet is dat ze hun uiterste best doen en snel merken dat de opvoeding wel werkt bij hun andere kinderen, maar niet bij dit kind. Ze gaan het kind meer beschermen en geven meer mee. Buitenstaanders denken dat het gedrag van het kind is ontstaan door de milde opvoeding of door onmacht van de ouders. En denken het op te lossen met een strengere manier van opvoeden.

Voor het kind zelf is het ook zwaar. Zij begrijpen niet waarom ze bepaalde dingen niet kunnen en waarom ze bepaalde dingen beter kunnen dan de volwassenen. Ze zetten hun ouders onder druk om de grenzen te verleggen. De reden dat een kind dan snel vastloopt op school ligt enerzijds aan het huidige schoolsysteem en de sterke ongestructureerde individualisering en anderzijds aan de strakke eisen qua prestaties omdat anders de school in financiële problemen raakt. Hierdoor ontstaat de angst om naar school te gaan. Angst voor contact met leeftijdsgenoten en faalangst.

Er wordt vaak een oplossing gezocht voor de kinderen in de vorm van ambulante begeleiding, speciaal onderwijs of opname van het kind. Wanneer kinderen worden opgenomen, is het vaak omdat er veel gebeurd is en het kind onhandelbaar lijkt te zijn geworden. Dit maakt het kind wanhopig en word het gedrag extremer, omdat ze meer door angst en de schreeuw om hulp gedomineerd worden en de werkelijke problematiek eraan ten grondslag komt te liggen. De kinderen vinden hun eigen gedrag ook lastig. Zij willen het gedrag niet vertonen maar kunnen het zelf niet meer stoppen. Juist de insteek waarbij oprecht word geluisterd, gepraat en contact wordt gemaakt zorgt ervoor dat het kind meer zichzelf wordt en minder extreem gedrag vertoont. Door de opname of door school kunnen kinderen ook getraumatiseerd worden en daarom hebben ze een rustperiode nodig.

Verontschuldiging is nuttiger dan beschuldigen. Wanneer er word gewezen naar elkaar is niemand meer in staat het beste uit zichzelf te laten komen. Het is daarom belangrijk dat iedereen in oprechtheid toegeeft dat het mis is gelopen om dan samen tot oplossingen te komen.

(Bron: Passend Onderwijs)

       
26 feb 2019Jos van Els: van docent tot mentorJos van Els: van docent tot mentor
25 feb 2019Samantha Braat: afstandsdocent bij IVIO@SchoolSamantha Braat: afstandsdocent bij IVIO@School
8 nov 2018In gesprek met oud-leerling Marjolein de WitIn gesprek met oud-leerling Marjolein de Wit
6 nov 2018Al voorbereid op het staatsexamen?Al voorbereid op het staatsexamen?
6 nov 2018“IVIO Onderwijs heeft ook IVIO-Boeken”“IVIO Onderwijs heeft ook IVIO-Boeken”
2 jul 201810 jaar samenwerking met het Aurum College10 jaar samenwerking met het Aurum College

Aanmelden voor de nieuwsbrief
Klik hier voor ons privacybeleid

 

Aanmelden
Maatwerk voor Scholen

Meer over maatwerk

Voortgezet onderwijs via IVIO@School

Meer over voortgezet onderwijs

Bijzondere samenwerkingen

Meer over deze projecten

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Verder zonder cookies