Nieuwsbriefseptember 2016

Klik hier voor de online versie

De scholen zijn weer begonnen! Tijd voor IVIO nieuws

Weer naar school

De scholen zijn weer begonnen. Iedereen is weer terug van hun vakanties of is lekker thuis gebleven. Lekker uitgerust, en klaar voor het nieuwe schooljaar!

 

Jezelf overhoren lijkt effectievere leerstrategie dan markeren of herhalen

Studenten die een tekst bestuderen doen dat vaak door de tekst herhaaldelijk door te nemen of door belangrijke informatie te markeren. Promovenda Pauline Reijners laat zien dat er effectievere technieken zijn, zoals technieken die het ophalen van eerder opgeslagen informatie uit het geheugen stimuleren. Dit meldt de Open Universiteit.

Aandacht voor laaggeletterdheid tijdens Week van de Alfabetisering

Van 5 tot en met 11 september wordt de Week van de Alfabetisering georganiseerd. Tijdens deze week brengt heel Nederland via verschillende activiteiten laaggeletterdheid onder de aandacht van zo veel mogelijk mensen.

Scholier blijft te vaak ziek thuis

Middelbare scholen doen te weinig met het ziekteverzuim van leerlingen. Daardoor blijven klachten onopgemerkt en vallen jongeren uiteindelijk onnodig uit. Dat stelt de GGD, die met een aanpak komt waarbij ook de ouders worden betrokken.
Voorkomen moet worden, dat de ziekteduur oploopt naar 4 weken, waarmee een zieke leerling het risico loopt een thuiszitter te worden.

Wat is nodig om goed met Schoolwise te werken?

Het is bij het werken met computers prettig als alles gewoon werkt, zoals je dat verwacht. Echter webtoepassingen zijn heel gevoelig voor de browser waarmee gewerkt wordt, en of deze al dan niet up to date is.

Uitkomst onderzoek: Geen goede scholing voor zorgleerlingen

Bijna alle docenten op middelbare scholen zeggen zorgleerlingen geen goed onderwijs te kunnen bieden. Dat zijn er twee keer zo veel als vorig jaar. Het vertrouwen in passend onderwijs is schrikbarend laag. Dat blijkt uit onderzoek van DUO.

Passend onderwijs vanuit autisme bekeken

"Leerlingen met autisme zijn niet het probleem. Zij laten wel vaak haarscherp zien waar de problemen zitten: in de samenwerking, de kennis en de handelingsverlegenheid van de professionals. Als de school verbetert, dan gaat het met de leerling ook beter."

Meisjes beter in bètavakken dan jongens

Meisjes halen betere cijfers voor exacte vakken dan jongens. Jongens scoren gemiddeld voor alle vakken een 6,8, meisjes een 7. Dat blijkt uit een onderzoek van Qompas, een platform voor studie- en carrièrekeuze, onder 25.000 scholieren uit de derde klas havo en vwo.

ICT in het onderwijs: een vloek of een zegen?

Maakt ICT het geven van onderwijs makkelijker of juist niet? Om antwoord te vinden op deze vraag, houden Kennisnet, PO-raad, Schoolinfo en VO-raad een peiling onder leraren, en directeuren uit het po en vo. Doe ook mee of verspreid de peiling onder uw leraren.

 
Image

Volg ons


Voor huidige projecten en handige tips


Linkedin Twitter

Deze email is verzonden door IVIO@School. info@ivioschool.nl
Indien je geen emails van IVIO@School wilt ontvangen, klik dan hier om je af te melden.

Aanmelden voor de nieuwsbrief
Klik hier voor ons privacybeleid

 

Aanmelden

Solide partnerschap met IVIO@school

Meer over samenwerkingen

Samen bieden wij het kind het beste

Meer over niet naar school

Maatwerktrajecten

Meer over maatwerk

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Verder zonder cookies