Bart Honings

Bart Honings

Docent Economie Ik ben blij als ik voor leerlingen die weinig gezien werken en vastliepen het verschil kan (helpen) maken.

Interview economiedocent Bart Honings

Ik ben Bart Honings en werk sinds het voorjaar van 2015 als economiedocent en sinds vorig jaar ook als vakgroepcoördinator bij IVIO@School. Op dit moment heb ik ca 80 leerlingen in havo 4 en 5 en in vwo 4 en 5. Dat betekent dat ik gemiddeld twee dagen per week aan dit werk besteed.

Naast mijn werk bij IVIO@School ben ik bierbrouwer en mag ik tegenwoordig twee dagen per week op mijn kleinkinderen passen. Twee jaar terug ben ik gestopt met mijn werk voor een plaatselijke middelbare school: ik vond het na  dik 30 jaar in het reguliere onderwijs wel mooi geweest. Eigenlijk zocht ik naar een manier om nog jaren met plezier in het onderwijs te werken, zonder dagelijks te moeten strijden voor mijn ‘professionele ruimte’. Een collega wees mij toen op een vacature bij IVIO@School en zei dat ik daar zeker een nieuwe uitdaging zou vinden. En dat heeft hij goed gezien!

Iedere ochtend open ik nieuwsgierig en vol verwachting mijn mailbox om te zien wat me te doen staat: zijn er vragen over de leerstof of bij het maken van het profielwerkstuk, van wie heb ik een toets gekregen? Zijn er mentoren of vakdocenten of collega’s op het bureau met een vraag? Op mijn ‘opa-dagen’ moet ik mijn reflex onderdrukken om direct te beginnen en kijk ik even wat tot morgen kan wachten en waar ik direct op moet reageren. De deadlines zijn heilig voor mij, dus gaan de vragen van leerlingen en mentoren of vakdocenten voor het geven van feedback op de toetsen. Leren begint met een vraag, dus vragen gaan voor. Mijn feedback is een verhaal apart: het goede antwoord kan ik er snel bij zetten. Maar een tegenvallende score biedt een kans om een vak beter aan te pakken, de toetsen beter voor te bereiden en te werken aan vaardigheden die niet zelden ook bij andere vakken bijdragen aan betere resultaten. Ik probeer de leerling dan ook te laten (in)zien, waarom punten niet toegekend worden en aan te zetten tot een toetsanalyse (‘hoe had ik deze toets beter kunnen voorbereiden’, of ‘hoe had ik deze toets beter kunnen maken’), zeker als de score tegenvalt. Dit is veel werk als er veel matige scores zijn, maar ik werk graag en eigenlijk zijn de resultaten beter dan op gewone scholen.

Ik ben blij als ik voor leerlingen het verschil kan (helpen) maken. Ik verbaas me regelmatig over de prestaties, vooral bij havo leerlingen. Sommige leerlingen weten zelfs negens te halen of doen het hele jaarprogramma in enkele maanden en met goede cijfers. Er zijn leerlingen bij die nauwelijks vakinhoudelijke begeleiding krijgen, of die thuis zitten. Er zijn ook veel leerlingen bij, die met hun beperkingen in het reguliere onderwijs onvoldoende gezien werden en vastliepen. Met goede mentoren zie ik deze leerlingen in hun kracht komen en zien ze kans om het toch best pittige economieprogramma succesvol door te werken. Te meer knap van deze leerlingen, omdat in het nieuwe economieprogramma veel aandacht wordt gevraagd voor gedragseconomie (hoe gedragen we ons op allerlei markten), wat best lastig moet zijn voor een (groot) deel van onze doelgroep.

De mentoren en vakdocenten op school (of de ouders thuis) staan dichter bij de leerlingen dan ik. Ze weten meer van de leerling dan ik en zitten daardoor in de eerste lijn. Dat ik me daardoor moet beperken tot de vakspecifieke begeleiding, dat vind ik nog wel eens lastig, want in mijn hart ben ik ook mentor. Maar ik kan ermee leven en dealen. Bij schoolbezoeken (die ik graag doe) maak ik persoonlijk kennis met de mentoren en vakdocenten en kan ik beter afstemmen op deze rolverdeling. Meestal zie ik dan ook de leerlingen en kan ik ze vertellen wat ik voor ze kan doen. Daardoor hoop ik ook de drempel om te mailen of te skypen te verlagen of weg te nemen, zodat ik ook wat meer aan het begin van hun leren kom te staan.

Aanmelden voor de nieuwsbrief
Aanmelden
Oplossingen van IVIO@School

Meer over onze oplossingen

Maatwerk voor scholen

Meer over maatwerk

Leerlingen die niet naar school kunnen

Meer over niet naar school

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Verder zonder cookies