Jos van Els

Jos van Els

Docent Scheikunde Net als een pianist of een voetballer, moet je continu met vakken bezig zijn of in ieder geval toch met een zekere regelmaat.

Mijn naam is Jos van Els. Docent Scheikunde, NASK en ANW bij IVIO@School en Wereldschool.

In december 2008 hoorde ik dat de Wereldschool ook de bovenbouw van Havo en Vwo ging verzorgen. Ik was eigenlijk meteen geïnteresseerd en bood dan ook mijn diensten aan voor het vak ANW, Scheikunde en NaSk. Er moest vrij snel materiaal ontwikkeld worden omdat men in september 2009 van start wilde gaan met deze vorm van afstandsonderwijs. Ik had zelf al de nodige ervaring met schrijfwerk, ik ben o.a. vrij actief geweest bij de ontwikkeling van het nieuwe vak NLT (Natuur, Leven en Technologie), waarvoor ik een Vwo 5 – module geschreven heb: “CO2 – opslag: Zin of Onzin?”.

Dit is een vak waarbij leerlingen vrij veel natuurwetenschappelijke practica doen. Ik werd nu echter geconfronteerd met het omgekeerde: practicum doen in een thuissituatie in een ver buitenland of in een klas in Nederland. Zonder inrichting voor dit vak is natuurlijk veel lastiger en soms niet eens te doen. Er zit immers altijd een veiligheidsrisico aan vast. Hiermee rekening houdende, maar nu ook weer niet zónder practica te doen, heb ik inmiddels alle handleidingen met jaarplanners geschreven voor de vakken scheikunde en ANW.  Scheikunde is mijn “hoofdvak”, hierin heb ik mijn studies gedaan, om precies te zijn Biofysische Chemie, je ziet dat de andere exacte vakken mij ook niet vreemd zijn!

Nu heb ik inmiddels heel wat ervaring in het onderwijs, ik heb 40 jaar voor de klas gestaan en wel met heel veel plezier en werk inmiddels een kleine 10 jaar voor IVIO. Deze vorm van onderwijs was nieuw voor me. Ik moest me gaan inleven in de wereld van . . , of beter gezegd moest ik in de huid kruipen van de leerling(e) die, soms in een ver buitenland, soms in een klasje in Nederland, zijn of haar schoolwerk moet doen, met de klapper van IVIO naast zich. Alleen, en solistisch dus!?
We raken hier meteen het kernpunt van het onderwijs: de docent die zich inleeft in de huid van de leerling !
Daar gaat het allemaal om en laat ik eerlijk zijn, het is een van de moeilijkste dingen van het leraarschap. Te meer daar álle leerlingen anders zijn en vaak in geheel verschillende (thuis)situaties zitten. Het probleem wordt nog groter omdat de docent van IVIO zijn leerling(e) niet ziet en er niet mee praat, hooguit per mail correspondeert. Hoewel, de laatste tijd krijg ik wat meer aanvragen om uitleg te geven per Skype. Zeker net voor het mondeling eindexamen willen de leerlingen graag een of twee keer “proefdraaien”, iets wat ik dan ook graag met de leerlingen doe!

Na tien jaar mailen beantwoorden met vragen over de stof en toetsen nakijken merk ik dat ik veel over het denken, het redeneren, van de leerling “zie”. Je leest als het ware veel tussen de regels door en probeert zo de leerling in zijn handelen te begrijpen.  Je krijgt er een bepaald beeld van en van daaruit handel je dan als docent weer verder, gelukkig helpen de mentoren me ook veel om een goed beeld van de leerlingen te krijgen.

Zo krijg ik soms heel aandoenlijke verzoeken van een leerling(e), die een bepaalde toets onvoldoende gemaakt heeft, om die toets over te mogen maken. U begrijpt dat dat om didactische redenen geen regel mag zijn, maar iemand die alleen soleert, zonder de uitgebreide uitleg van een docent in een gewone school, mag van mij een extra kans krijgen, zeker als er nog eens goed naar de voorheen gemaakte fouten gekeken wordt. Ook dat is IVIO! Ik begrijp ook dat ik niet over de gemakkelijkste vakken praat, het zijn alle vakken die je moet “onderhouden”. Net als een pianist of een voetballer, moet je continu met deze vakken bezig zijn of in ieder geval toch met een zekere regelmaat, anders vergeet je de dingen vrij snel. Ik dring er dan ook bij mijn leerlingen en hun mentoren op aan om die regelmaat goed in de gaten te houden.

Na die tien jaar heb ik het hele IVIO-team, inclusief de Administratie in Lelystad, zien groeien en wat ik zie is een groep mensen met veel hart voor de leerlingen. Allen willen hun uiterste best doen om iedere leerling op de begeerde  plaats te krijgen en aan een diploma te hen om straks goed verder te kunnen. 

Jos van ElsJos van ElsJos van Els
Aanmelden voor de nieuwsbrief
Aanmelden
Oplossingen van IVIO@School

Meer over onze oplossingen

Maatwerk voor scholen

Meer over maatwerk

Leerlingen die niet naar school kunnen

Meer over niet naar school

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Verder zonder cookies